מעמד ופרופיל המזכירה הרפואית
במערכת הבריאות על שלוחותיה
המזכירה הרפואית, בכלל הצוותים הפועלים במערכת הבריאות, היא דמות מקצועית משמעותית במערכת הבריאות על שלוחותיה. תפקידה מרכזי בגישור ובתקשורת בין אנשי הצוות ובין הפונים, נוכחותה מתבקשת, מעמדה המקצועי התחזק מכח סעיפי חוקי בריאות ובעיקר מכח 'חוק זכויות החולה', תשנ"ו-1996, שהציב את מקבל השירות במרכז, והגדיר את האחריות המקצועית של העוסקים בתחום הבריאות. החוקים והנהלים וכללי האתיקה הרפואית, מדגישים את חובת מערכת הבריאות לפעול לטובתו העליונה של הנזקק לשירותיה.
חשוב להביא למודעות העוסקים בתחום הבריאות, מכל הסקטורים, את ההתפתחות ההיסטורית של החוקים והתקנות ביחס למקצועם, שתרמו להתנהלות כיום, ידע ומודעות תורמים לכיבוד החוקים ולאתיקה מקצועית. תולדות המקצוע, בתחום ניהול המזכירות הרפואית, מדגיש את החשיבה שתרמה ליצירת מקצוע חשוב זה, והכנסתו כעיסוק במערכת הבריאות, צורך השעה שנבע מעומס שהיה מנת חלקם של הצוות הסיעודי והרפואי שדרש לקבל סיוע ניהולי ועמידה במטלות היומיות במחלקות האשפוז. התבקשה פונקציה מקצועית שתיתן מענה לפונים ולבני המשפחה, תסייע ותשלים את מתן השירות המתבקש במחלקה.
עם הכנסת המזכירה הרפואית תפקידה תרם להקל על העומס, לתת מענה לפניות ישירות ובטלפון, לרשום הודעות לצוות, לקבל קהל, לטפל בדואר המחלקתי ותוצאות בדיקות המעבדה ולחלק לתאי המטפלים. המקצוע תרם לשיפור השירות מהיבט הפונים ומהיבט הצוות.
מערכת הבריאות התפתחה, מהיבט מקצועי ומחשבתי, התפתחו מקצועות טיפול ותתי מקצועות, התפתחו חוקים חדשים ובהתאם התפתחו תהליכי עבודה מוסדרים שהוגדרו על פי חוק העיסוקים המקצועיים, הוגדרו סמכויות ואחריות מקצועית, התבססה התנהלות מכוונת לקהל היעד שהציבה את המטופל במרכז, הצוותים הודרכו והונחו לפעול על פי חוק ועל פי נהלי עבודה עדכניים ייעודיים. כך גם התפתחו עמותות ושירותים לטובת המתמודדים בתחום הרפואי, שחשוב להתוודע לקיומם ולהנגיש מידע זה לפונים.
מעמדה המקצועי של המזכירה הרפואית ותפקידיה המגוונים עוצבו והוגדרו במהלך השנים בהתאם לצרכי המערכת. העיסוק במקצוע מחייב תעודה הסמכה והכרה כיתר המקצועות. הכשרה מקצועית כוללת לימודי תעודה, ב"קורס מזכירות רפואיות", והכשרה בניהול מערכות מידע רפואי.

במהלך חייה המקצועיים עליה להמשיך ללמוד ולהשתלם, כדוגמת יתר המקצועות, במטרה לשמור ולפתח רמה ארגונית גבוהה ומתן מענה מקצועי ואתי לפונים ולעובדים עמה. עבודה בתחום מתפתח ומתקדם, גם בתחום הטכנולוגי והידע הזמין בכל התחומים, מאתגר. מהיבט המערכת, המזכירה הרפואית, הינה חלק אינהרנטי מהצוות המקצועי, משתתפת בפעילות מקצועית ובישיבות הצוות במחלקה, בהרצאות ובכנסים מקצועיים, חברה בוועדות המתכנסות בבית החולים, זה מעצים את תחושת השייכות, ובעיקר את האחריות המקצועית.
הרעיון המנחה בספר מדגיש את תפקידיה המקצועיים של המזכירה הרפואית ואת חשיבותם, מדגיש את המודעות לתרומתה המקצועית, מהיבט מקצועי, הומני ואתי, ואת מרכזיותה במערך הארגוני. נוכחותה משמעותית למטופל ולמשפחתו ולצוות סביבה. מעורבותה המקצועית והחברתית, מחייבת אותה לדעת על השירותים הקיימים ועל זכויות הפונים. יש לשמר את מקצועה במערכת הבריאות, ליישם ניהול מכבד, פתרונות מקצועיים בתהליכי העבודה והשתלמויות, בכפוף לחוקי בריאות מתקדמים בהתאם לרוח הזמן, בנוסף להגנה מפגיעה מינית גם הגנה מפני התעמרות במקום עבודתה. הספר מציג נושאים והיבטים מקצועיים בניהול המשרד הרפואי, שירותים הקיימים למען קהל הפונים, מונחים מקצועיים, וכללי האתיקה המקצועית של המזכירה הרפואית. הספר מכוון למודל ניהולי עם עוצמה ומנהיגות במתן שירות בגובה העיניים. הספר מתאר את מכלול התפקידים ומקומות העסקה של המזכירה הרפואית, במערכת הבריאות, במחלקות במרפאות וביחידות השונות.
ערכי המזכירה הרפואית במסגרת עבודתה מכוונים אותה להגיש שירות איכותי ומידע לפונים, מכוח ידע שרכשה ונהלים מנחים, לאפשר פתרון בעיות מוצלח מתוך מקצועיות ומיומנות. פעילות מקצועית כרוכה בלמידה יזומה והשתלמויות ייעודיות, לא רק למידה מהניסיון. התעדכנות בסדרי העבודה, בחוקים ובנהלים הקשורים בסדרי עבודתה למען הפונים. ייחודיות מקצועית מתבטאת במנהיגות ערכית, אווירת שירות ועשייה מתוך שליחות למען האחר. בשאיפה להצטיין ולהגיש שירות אמין ויעיל, לסגל דרכי ניהול מקצועיים לטובת הפונים, וליזום פתרונות לטובת הפונים
עבודה מקצועית המבוססת על ערכים הומניים אדיבות, סובלנות וכיבוד צרכי הזולת מגבירה את האמון בארגון. שמירה על הסודיות הרפואית, על כבוד האדם וצנעתו, מתן מענה מכובד ויעיל, מגבירה את האמון ומחדדת את הרצון להשתייך לארגון המכבד את הזכויות, להימנע מניהול מנוכר המיישם קשר טכנולוגי על חשבון קשר אנושי, בהתאם לעקרונות האתיקה:
עקרון ההטבה: מדגיש את החובה לסייע לאחר, להיות מעורב ואקטיבי בקידום האינטרסים הלגיטימיים והחשובים שלו.
עקרון אי עשיית נזק: מדגיש את החובה להימנע מגרימת נזק ומעשיית רע לזולת בכוונה.
עקרון כיבוד האוטונומיה: מדגיש את החובה לכבד את יכולתו של הפונה לקבל החלטה עצמאית, לאפשר לו שיקול דעת ובחירה חופשית ולכבד את רצונו.
עקרון הצדק: מדגיש את החובה להוגנות בחלוקת משאבים, ביחס להטבות ולסיכונים.
מסען המקצועי של המזכירות הרפואיות במערכת הבריאות מלווה בתחושת שליחות ועם רצון לעשות טוב. שימוש ביישומים טכנולוגיים בתחום ניהול המשרד הרפואי, ניהול תיק ממוחשב וריכוז המידע הרפואי במערכת מובנית מאפשרת את זמינות המידע, פיענוחו, ניתוחו והבנת התנהלות המחלה ובקרה על הטיפול שניתן. ההכרה שהטכנולוגיה היא כלי שרת ולא מטרה תפנה לחשיבה הומנית יותר. הכרת מוסדות טיפול ותחומי טיפול והתמחות, ושירותים המגיעים לפונים מתוקף סל הבריאות הייעודי, עדכון רשימות של מטפלים מקצועיים מאפשרת הפניית מטופלים לטיפול מיטבי ולקיצור תורים.